Stranica 1 od 1

Genetsko "dizajniranje" beba

PostPoslato: 24. Mar 2013., 14:25
od Petrovic
Već sam govorio kako se nauka doživljava kao pretnja bezbednosti i verovanjima ljudi.

Red je da dam i primer kontraverznih pitanja koja zadiru u fundamentalne vrednosti i verovanja ljudi.

Članak iz "Blica".

Profesor sa Oksforda: Genetsko "dizajniranje" beba je naša moralna obaveza

Stvaranje takozvanih dizajnerskih beba može se smatrati “moralnom obavezom” čovečanstva, jer im omogućava da izrastu u “etički savršenu decu”, ocenjuje profesor Džulijan Savulesku, stručnjak za praktičnu etiku. Roditeljima budućnosti bi trebalo omogućiti da pomoću genetike izbrišu karakterne greške svoje dece, jer se time smanjuju izgledi da će u budućnosti nauditi sebi i drugima, tvrdi Savulesku.

Komentari uglednog profesora Savuleskua, koji je i glavni i odgovorni urednik časopisa “Džornal of medikal etiks”, objavljeni su u članku u poslednjem broju časopisa “Riders dajdžest”.

Nauka u sve većoj meri otkriva da geni bitno utiču na karakter, pri čemu određeni genetski markeri u embrionu ukazuju na buduće osobine deteta. Eliminisanjem, odnosno odabirom određenih gena u embrionima možemo da utičemo na to kakvo će dete kasnije postati, objašnjava Savulesku.

"Roditelji koji čine sve da im deca imaju najbolje ili dovoljno dobre predispozicije za odličan život, odgovorni su roditelji", napisao je Savulesku, koji predaje praktičnu etiku u Uehiro centru za praktičnu etiku Univerziteta Oksford.

Savulesku smatra da u slučajevima kada genetska selekcija ima za cilj da istakne crte karaktera koji nedvosmisleno koriste pojedincu i društvu, roditeljima treba omogućiti izbor.

S druge strane, kada je reč o eliminaciji karakternih grešaka, kao što su potencijalni alkoholizam, psihopatske sklonosti i sklonost ka nasilju, čovek ima moralnu obavezu da bira etički bolju decu.

“Posle svega, manji su izgledi da će takva deca nauditi sebi i drugima. Ako već imamo moć da utičemo na osobine naših potomaka, umesto da ih prepustimo prirodi i slučaju, onda to treba da uradimo”, smatra Savulesku i dodaje da će “racionalni dizajn”, na kraju krajeva, doprineti stvaranju boljeg, inteligentnijeg i manje nasilnog društva u budućnosti.

Na pitanje u anketi: "Da li mislite da bi u budućnosti trebalo da razmotrimo "genetsku selekciju"?", 54,6% čitalaca "Blica" je odgovorilo: "Ne, pogrešno je igrati se Boga na taj način."

A šta bi bilo racionalno rešenje?

Re: Genetsko "dizajniranje" beba

PostPoslato: 24. Mar 2013., 22:01
od perakojot
Jeda stvar je misjenje osobe ma ko on to bio, a sasvim druga sta ce se odvijati u buducnosti.
Igrati se boga ne mozemo sigurno, posto za istog, jelte, nema dokaza da postoji.
Tako da je taj argument nije validan.
Da li treba uticati na genetski materijal? Moguci odgovori su da i ne.
Kakav god odgovor bio evolucija je proces koji nece da mimoidje nikog.
Sposobniji ce da prezivi ...

Re: Genetsko "dizajniranje" beba

PostPoslato: 25. Mar 2013., 10:49
od stojadinovicp
Petrovic je napisao:Red je da dam i primer kontraverznih pitanja koja zadiru u fundamentalne vrednosti i verovanja ljudi.

Ja ću samo da kažem da je u ovom osnova problema! Ne interesuju me bilo čije vrednosti i verovanja, dakle njihova subjektivnost, interesuje me nauka i objektivnost a oni neka se potrude da odrastu!

Re: Genetsko "dizajniranje" beba

PostPoslato: 25. Mar 2013., 15:30
od Nikolic
Ne bih ulazio u detaljniju diskusiju, samo bih napomenuo da se "genetsko dizajniranje beba" već uveliko primenjuje, samo što se ne naziva baš takvim, već nekim drugim nazivima (eh, lepote semantike). Na primer, prilikom izbora pola deteta ili vakcine protiv dečje paralize. Drugi primer svakako opravdavam, ali za prvi ne vidim potrebe. Zadovoljenje sujete roditelja ne smatram "potrebom".

Re: Genetsko "dizajniranje" beba

PostPoslato: 26. Mar 2013., 09:00
od Petrovic
StDalibor je napisao:Ne znam ko je ovom čoveku dao diplomu

Julian Savulescu (born December 22, 1963) is a Romanian–Australian philosopher and bioethicist. He is Uehiro Professor of Practical Ethics at the University of Oxford, Fellow of St Cross College, Oxford, Director of the Oxford Uehiro Centre for Practical Ethics, Sir Louis Matheson Distinguished Visiting Professor at Monash University, and Head of the Melbourne–Oxford Stem Cell Collaboration, which is devoted to examining the ethical implications of cloning and embryonic stem cell research. He is the editor of the prestigious Journal of Medical Ethics, which was until 2005 the highest impact journal in medical and applied ethics (as ranked by Thomson-ISI Journal Citation Indices). In addition to his background in applied ethics and philosophy, he also has a background in medicine and completed his MBBS (Hons) at Monash University. His approach is consistently utilitarian and he draws heavily on notions of rational outcomes.


Genetically enhance humanity or face extinction.

Julian Savulescu presents at Sydney's Festival of Dangerous Ideas

In his talk at the Festival of Dangerous Ideas (Sydney Opera House), philosopher and bioethicist Julian Savulescu examines the nature of human beings as products of evolution, in particular their limited altruism, limited co-operative instincts and limited ability to take account of the future consequences of actions. He argues that humans' biology and psychology are unfit for the kind of society we live in and we must either alter our political institutions, severely restrain our technology or change our nature. Or face annihilation by our own design.

PART 1


PART 2